Στης κρίσης τον καιρό, αποφάσισα να εργαστώ.

Ο τίτλος της ανάρτησης αποτελεί παράφραση του γνωστού σκωπτικού («στης ακρίβειας τον καιρό αποφάσισα να παντρευτώ»). Δεν αντικατοπτρίζει απόλυτα την αλήθεια, καθώς δεν «αποφάσισα να εργαστώ», αλλά πρέπει να εργαστώ. Στην προηγούμενη ανάρτησή μου, παρουσίασα πώς μια εκδήλωση σχετικά με την ανεργία μου έδωσε την ιδέα να καταγράψω κάποιες εμπειρίες από συνεντεύξεις. Κάποια από αυτά τα περιστατικά που έχω συναντήσει είναι ευτράπελα και κάποια άλλα σημεία των καιρών, της υψηλότατης ανεργίας δηλαδή. Θα χρειαστούν παραπάνω από μία αναρτήσεις, για να μη βγει τεράστια σε έκταση η παρούσα.

Πριν όμως αναφερθώ σε αυτές τις συνεντεύξεις, ας γράψω μια εισαγωγή με το πώς βρέθηκα στην ανεργία, τι περίπου αναζητώ και τι συναντάω στις αγγελίες που διαβάζω. Η ανάρτηση φυσικά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξαχθούν κοινωνιολογικά συμπεράσματα για τον κόσμο των αναζητούντων εργασία, είναι καθαρά εμπειρική και μεταφέρει αποκλειστικά την προσωπική μου οπτική γωνία και τρόπο σκέψης. Αυτή η εισαγωγή λοιπόν ίσως είναι χρήσιμη, γιατί καθορίζει το πεδίο στο οποίο κινούμαι.

Αν διαβάσετε την ενότητα Rokaroll! Μα ποια είμαι; θα διαπιστώσετε ότι για επτά χρόνια περίπου εργαζόμουν στον κλάδο της διαφήμισης (συνολικά, εργάζομαι γύρω στα έντεκα χρόνια). Η διαφήμιση έχει χτυπηθεί πάρα πολύ από την κρίση, και από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε αυτή η πολύ δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα και διαβάζοντας διεθνή αρθρογραφία για το πώς πορεύεται ο διαφημιστικός κλάδος, προετοιμαζόμουν ψυχολογικά (και κατά το δυνατόν οικονομικά) για τη στιγμή που θα έμενα άνεργη. Ίσως ακούγεται απαισιόδοξο, να θεωρώ τόσο σίγουρο τον παράγοντα ανεργία, όμως προτιμώ σε κάποια σοβαρά θέματα να έχω επαφή με την πραγματικότητα, παρά να είμαι αιθεροβάμων και να με βρίσκουν ανέτοιμη οι δυσκολίες. Γνωρίζοντας στελέχη με πολύ μεγάλη πορεία και προσφορά στον κλάδο, που έμειναν άνεργα, πώς μπορούσα να αγνοώ ότι κάποια στιγμή θα χρειαστεί να επανεξετάσω τις επαγγελματικές μου επιλογές;  Παράλληλα, ήθελα να παραμείνω όσο το δυνατό περισσότερο πάνω στον Τιτανικό, όπως συμβουλεύει ο Τζακ τη Ρόουζ στην ομώνυμη ταινία, κερδίζοντας σε γνώσεις και εμπειρία και φυσικά καθυστερώντας την εγγραφή στις λίστες του ΟΑΕΔ.

Η στιγμή λοιπόν που είχα προβλέψει έφτασε το Φεβρουάριο του 2012 και δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Όχι μόνο για το γενικότερο δυσχερέστατο οικονομικό κλίμα, αλλά η εταιρεία που εργαζόμουν αντιμετώπιζε σοβαρότατες δυσκολίες και όδευε προς κλείσιμο (κάτι που έγινε ένα με δύο μήνες μετά την απόλυσή μας). Λόγω των σοβαρών προβλημάτων, το εργασιακό κλίμα τους τελευταίους μήνες ήταν πάρα πολύ βαρύ και ψυχοφθόρο, οπότε η απόλυσή μας (μιλάω στον πληθυντικό, γιατί απολύθηκε ένας σημαντικός αριθμός υπαλλήλων, ενώ οι υπόλοιποι έφυγαν τον αμέσως επόμενο μήνα) ήρθε ως αποδέσμευση από μια δυσάρεστη κατάσταση. Συνεπώς, δεν βίωσα το σοκ, την περίοδο πένθους και άλλα συναφή συναισθήματα. Περίπου μια βδομάδα μετά την απόλυση και αφού συνήθισα την ιδέα του άπλετου χρόνου (και φυσικά της απώλειας του εισοδήματός μου), αναδιοργανώθηκα για το «τι μέλλει γενέσθαι».

Υπάρχει εκτενή αρθρογραφία για το πώς έχει αλλάξει οριστικά το τοπίο στην αγορά εργασίας (κάτι που φυσικά το διαπιστώνω και προσωπικά) και θα πρέπει να στραφούμε σε προσωπικές δυνάμεις και ιδέες για το εργασιακό μας μέλλον και λιγότερο να ελπίζουμε στην παραδοσιακή μορφή εξαρτημένης υπαλληλικής εργασίας. Πράγματι, είχα μια ιδέα για μια εναλλακτική μορφή επαγγελματικής απασχόλησης (αν και απεχθάνομαι τη λέξη «απασχόληση», όταν αναφερόμαστε σε κάτι τόσο σημαντικό όσο η εργασία ενός ανθρώπου-αυτό όμως είναι ένα άλλο ζήτημα), η οποία θα αξιοποιεί την μέχρι τώρα επαγγελματική μου εμπειρία και που έβαλα σε εφαρμογή. Δε θέλω να αναφέρω περισσότερα επαυτού αυτή τη στιγμή, θα προσθέσω όμως το εξής: μέχρι να καρποφορήσει αυτή η ιδέα στο βαθμό, που θα μου εξασφαλίσει επαρκείς οικονομικούς πόρους, αναζητώ και εργασία υπό τη μορφή συνεργασίας με κάποια εταιρεία. Άλλωστε, υπάρχουν ακόμη πολλά να μάθω και με ενδιαφέρει να συνεργαστώ με έμπειρα στελέχη και με εταιρείες που πιστεύουν στην ανάπτυξη του προσωπικού τους (ως ιδανική συνθήκη αυτά τα δύο κριτήρια).

Έτσι, ανανέωσα το προφίλ μου στο LinkedIn και μελέτησα ξανά το βιογραφικό μου: έκανα αλλαγές στο περιεχόμενο και μάλιστα το προώθησα σε έναν αγαπητό φίλο κειμενογράφο, για να το ελέγξει (σε ελληνικά και αγγλικά). Πράγματι, η συμβολή του αναβάθμισε σημαντικά το ύφος του βιογραφικού μου (και των συνοδευτικών επιστολών). Ευκαιρία λοιπόν να τον ευχαριστήσω πολύ για το χρόνο και την υπομονή του. Παράλληλα, προώθησα το βιογραφικό μου σε πρώην διευθυντές μου, με τους οποίους τώρα διατηρώ φιλική σχέση και χαίρομαι γι’αυτό, ζητώντας τη γνώμη τους. Προσθέτω ότι είχα διαβάσει αρκετή διεθνή αρθρογραφία, που συμβούλευαν να διατηρούμε το βιογραφικό μας σημείωμα λιτό και περιεκτικό, δεδομένου ότι οι εταιρείες δέχονται πλέον χιλιάδες βιογραφικά.

Αυτό που διδάχθηκα από αυτή τη διαδικασία (πέρα από τη διόρθωση του βιογραφικού) είναι το εξής: δεν πρέπει να υποτιμώ την εργασιακή μου εμπειρία, από όπου κι αν προέρχεται. Τι εννοώ με αυτό; Όταν είχα αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο, η πρώτη δουλειά μου ήταν μερικής απασχόλησης και για 8 μήνες σε τηλεφωνικό κέντρο (εξυπηρέτηση πελατών και πωλήσεις). Αυτό το οχτάμηνο το υποτιμούσα, δεν το περιελάμβανα στο βιογραφικό μου και μάλιστα ντρεπόμουν να αναφέρω ότι είχα δουλέψει σε τηλεφωνικό κέντρο (τώρα έχω συνειδητοποιήσει απόλυτα αυτό που λέει ο λαός μας «καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή»). Για πρώτη φορά το ανέφερα στο νέο μου βιογραφικό σημείωμα, για να μη φαίνεται μεγάλο χρονικό διάστημα κενό μεταξύ αποφοίτησης και εργασίας, που θα προστίθεται στο χρόνο ανεργίας. Όταν το είδε η φίλη που διάβασε το βιογραφικό,  μου είπε ότι κακώς δεν έβαζα αυτή τη θέση τόσα χρόνια και προς μεγάλη μου έκπληξη είχε απόλυτο δίκιο: σε όσες συνεντεύξεις πήγα (έχω δώσει και δύο μέσω Skype σε ευρωπαϊκές εταιρίες), όλοι οι συνεντευκτές στάθηκαν στη συγκεκριμένη εργασία, που μάλιστα κάποιος την χαρακτήρισε «σχολείο».

Έτοιμο λοιπόν το βιογραφικό μου (που επιφέρω μικρές αλλαγές, ανάλογα με το τι ζητάει ο υποψήφιος εργοδότης) και άρχισα να απαντάω σε αγγελίες εταιρειών. Σε ποιες αγγελίες απαντάω; Βάσει της εργασιακής μου εμπειρίας, σε αγγελίες που σχετίζονται με τη διαφήμιση, το μάρκετινγκ (να γνωρίσω και την αντίπερα όχθη του κλάδου) και με ενδιαφέρει ιδιαίτερα μια ευκαιρία στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, για να αξιοποιήσω το μεταπτυχιακό μου και επειδή με ενδιαφέρει ο κλάδος per ce. Φυσικά, ρίχνω νερό στο κρασί μου και απαντώ και σε αγγελίες που ζητούν υποστηρικτικό προσωπικό, για θέσεις δηλαδή, που έχω παραπάνω τυπικά προσόντα από τα απαιτούμενα. Μια μικρή διευκρίνηση: έχω στείλει το βιογραφικό μου σε μεγάλες εταιρείες, που θεωρούνται πόλος έλξης των υποψηφίων, αλλά δεν περιορίζομαι σε καμιά περίπτωση μόνο σε αυτές, έχοντας πλήρη συνείδηση ότι είναι πολύ πιο δύσκολο, λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού, να ξεκινήσω συνεργασία. Έτσι, αναζητώ και μικρές εταιρείες (άλλωστε, έχω δουλέψει σε μικρές επιχειρήσεις και έχω ωφεληθεί ιδιαίτερα). Παράλληλα, όπως ήδη επεσήμανα, απαντώ και στις αγγελίες, που δημοσιεύονται στις εξειδικευμένες ιστοσελίδες, αν θεωρήσω ότι αυτές ανταποκρίνονται στα προσόντα, τα ενδιαφέροντά μου και την προϋπηρεσία μου.

Στο σημείο αυτό, θα διακόψω την ανάρτηση, γιατί ήδη έχω μακρηγορήσει και θα συνεχίσω σε μια δεύτερη τις επόμενες ημέρες. Στο μεταξύ, δείτε και την ανάρτηση του φίλου Kitsosmitsos, με τις δικές του σκέψεις για την αναζήτηση εργασίας (άλλωστε, μου έχει δώσει πολύ καλές ιδέες, μεταξύ αυτών και αυτό το blog).

2 thoughts on “Στης κρίσης τον καιρό, αποφάσισα να εργαστώ.

  1. Καταρχάς ευχαριστώ για την αναφορά. Εκτός από τη φωτογραφία, που ήταν και το έναυσμα για να σου προτείνω να ξεκινήσεις το blogging, είσαι καλή και με το γραπτό λόγο.
    Πολύ καλό το εισαγωγικό. Ξεκάθαρο και εύστοχο. Αναμένουμε τη συνέχεια!

    • Ευχαριστώ για τα ενθαρρυντικά λόγια 🙂 Η αλήθεια είναι όμως ότι πρέπει να προχωρήσω λίγο και το θέμα με τη φωτογραφία, γιατί της έχω ιδιαίτερη αγάπη.

Οι σκέψεις σας

