10 ταινίες που ξεχώρισα το 2012

Προς το τέλος κάθε έτους είθισται να γίνεται μια υπενθύμιση των γεγονότων της χρονιάς και να καταρτίζονται λίστες με όλα όσα ξεχώρισαν από κάθε έκφανση της κοινωνίας μας  (πολιτική, οικονομία, τέχνη, αθλητισμός, κ.α.). Αφού πλησιάζει η στιγμή που θα ευχηθούμε ο ένας στον άλλο «ευτυχές το νέο έτος», θα προσπαθήσω να φτιάξω τις δικές μου λίστες με θέματα που αγαπώ ιδιαίτερα.

Ξεκινώ με τις 10 ταινίες που ξεχώρισα μέσα στο 2012. Ο αριθμός 10 είναι τυχαίος. Επιλέχθηκε γιατί είναι ο πιο συνηθισμένος σε αυτές τις περιπτώσεις και με δυσκόλεψε ιδιαίτερα, γιατί έχω ξεχωρίσει πάνω από 25 ταινίες μέσα στη χρονιά που εκπνέει. Είναι αλήθεια ότι η σκοτεινή αίθουσα με τη μεγάλη οθόνη μου ασκεί ιδιαίτερη γοητεία. Ακόμη και προσεγμένες τηλεοπτικές υπερπαραγωγές (π.χ. Game of  Thrones, Downton Abbey) σκέφτομαι ότι αδικούνται στη μικρή οθόνη. Όταν ήμουν φοιτήτρια και για κάποια χρόνια μετά, παρακολουθούσα όλες τις ταινίες που προβάλλονταν! Καθώς περνούν τα χρόνια, δεν έχω πια το χρόνο να παρακολουθώ τόσες πολλές ταινίες στο σινεμά, έτσι κάποιες τις βλέπω στο σπίτι.

Οι ταινίες που συμπεριέλαβα στη λίστα μου δεν επιλέχθηκαν αποκλειστικά με καλλιτεχνικά κριτήρια, όπως θα διαβάσετε και σίγουρα δεν ταυτίζονται με τις απόψεις των κριτικών. Επίσης, επειδή η κινηματογραφική σεζόν είναι περίπου σαν τη σχολική, αρχίζει 1 Σεπτεμβρίου και λήγει 31 Αυγούστου, ίσως κάποιες ταινίες να προβλήθηκαν πρώτη φορά το 2011, αλλά εγώ τις παρακολούθησα μέσα στο 2012. Τέλος, επειδή έχουμε λίγες βδομάδες ακόμη για το 2013, ταινίες που θα βγουν μέσα στις επόμενες μέρες, π.χ. το πολυαναμενόμενο Χόμπιτ ή που δεν έχω προλάβει να δω μέχρι σήμερα, θα τις συζητήσουμε του χρόνου Θεού θέλοντος.

Η λίστα μου λοιπόν με τις 10 αγαπημένες ταινίες του 2012 (η σειρά είναι τυχαία και οι ταινίες τελικά είναι 11!).

  1. Παρανόρμαν, μια μεταφυσική ιστορία (ParaNorman):
    Tagline: You don’t become a hero by being normal.
    Ο γλυκούλης Νόρμαν παραδίδει μαθήματα σε αυτό το animation για το σεβασμό στη διαφορετικότητα, την αγάπη, την αποδοχή του διπλανού μας, την καταπολέμηση της άγνοιας. Γέλασα και προβληματίστηκα.
  2. Ένας χωρισμός (Jodaeiye Nader az Simin):
    Taglines: Ugly truth, sweet lies – Lies may lead to truth.
    Η Simin σκέφτεται να χωρίσει το Nader. Η τελική απόφαση όμως του ζευγαριού θα καθοριστεί από ένα απρόβλεπτο γεγονός, που θα επηρεάσει τη σχέση τους και θα αναδείξει τον τρόπο σκέψης του καθενός.
  3. Ο χορός των κατασκόπων (Shadow Dancer):
    Tagline: Mother, Daughter, Sister, Spy.
    Η ταινία διαδραματίζεται στο Μπέλφαστ, τη δεκαετία του 1990. Η Κολέτ, μέλος του IRA όπως και τα δύο αδέρφια της, συλλαμβάνεται από τον Μακ και εκβιάζεται με την κηδεμονία του γιου της, προκειμένου να κατασκοπεύει τους αδερφούς της. Ο ανίκητος στη μάχη έρωτας περιπλέκει κι άλλο μια ήδη μπερδεμένη κατάσταση.Κοινό σχόλιο και για τις δύο παραπάνω ταινίες: Μαθήματα σκηνοθεσίας, υποκριτικής, διαλόγων, σεναρίου και πώς ο κινηματογράφος μας ψυχαγωγεί χωρίς εντυπωσιακά εφέ, καταδιώξεις και εκρήξεις. Ακτινογραφία των ανθρώπινων σχέσεων. Αν δεν τις έχετε δει, θα σας πρότεινα να το προγραμματίσετε. Σίγουρα θα έχετε πολλά να συζητήσετε μετά.
  4. Μεσάνυχτα στο Παρίσι (Midnight in Paris):
    Ο Γκιλ και η Ινέζ είναι αρραβωνιασμένοι και ταξιδεύουν στο Παρίσι μαζί με τους γονείς της κοπέλας. Η Ινέζ, παγιδευμένη στον τρόπο σκέψης της πλούσιας οικογένειάς της, δεν μπορεί να χαρεί το ταξίδι της παρά μόνο…ψωνίζοντας και γκρινιάζοντας. Αντίθετα, ο Γκιλ ζει κυριολεκτικά μαγικές στιγμές στην πόλη του φωτός γνωρίζοντας την πνευματική και καλλιτεχνική αφρόκρεμα της Γαλλίας των αρχών του 20ου αιώνα και λίγο παλιότερα. Ακόμη θυμάμαι το συναίσθημα αισιοδοξίας, που μου είχε περάσει η ταινία. Κατά την έξοδο από το σινεμά χαμογελούσα χωρίς ιδιαίτερο λόγο. Τελικά, όλοι χρειαζόμαστε λίγη μαγεία στη ζωή μας και η Τέχνη μας την προσφέρει απλόχερα.
  5. Η τιμωρός (Haywire)
    Tagline: They left her no choice.
    H Μάλλορι δουλεύει για την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Αναλαμβάνει αποστολές που δεν μπορούν να εμπλακούν οι επίσημα διορισμένοι πράκτορες. Όταν όμως συνειδητοποιεί ότι η υπηρεσία της την έχει προδώσει, ξεκινάει αγώνα για τη δική της επιβίωση. Η ταινία ανήκει στη σχολή κατασκοπευτικών περιπετειών τύπου Jason Bourne. Διαφέρει όμως, καθώς η πρωταγωνίστρια Τζίνα Καράνο, πρωταθλήτρια πάλης και όχι ηθοποιός, δίνει ρεαλιστικότητα στο ρόλο και τις σκηνές μάχης, αφού διαθέτει γυμνασμένο σώμα και όχι ανορεκτικό. Παραμένει γοητευτική και μου αρέσει να προβάλλονται τέτοιες γυναίκες. Γενικότερα, μου αρέσουν πολύ τέτοιου τύπου ταινίες  και η συγκεκριμένη έχει κάτι το διαφορετικό χάρη στην πρωταγωνίστρια και τους πολύ καλούς ηθοποιούς.
  6. Και ο κλήρος έπεσε στο Σμάιλι (Tinker Tailor Soldier Spy)
    Tagline: Trust no one. Suspect everyone.
    Τη δεκαετία του 1970 και εν μέσω του Ψυχρού Πολέμου, ανώτερος πολιτικός παράγοντας ζητάει από το Σμάιλι, πράκτορα που έχει συνταξιοδοτηθεί ύστερα από πιέσεις της υπηρεσίας του, να ανακαλύψει το Ρώσο κατάσκοπο που έχει εισχωρήσει στο περιβάλλον του πρώην αρχηγού της βρετανικής κατασκοπίας. Βρετανικό κατασκοπευτικό θρίλερ που στηρίζεται στις πολύ καλές ερμηνείες και στις λεπτομέρειες της σκηνοθεσίας. Δημιουργείται η αίσθηση του παζλ, που η εικόνα αποκαλύπτεται, όταν όλα τα κομμάτια μπουν σωστά στη θέση τους. Εκπληκτική αναπαράσταση της εποχής με τη βοήθεια των κουστουμιών και της φωτογραφίας. Μοναδικός ο Γκάρι Όλντμαν. Παρακολουθείστε την ταινία όμως ιδιαίτερα συγκεντρωμένοι, διαφορετικά θα χαθείτε στα ονόματα και τα γεγονότα.
  7. Dark Shadows
    Taglines: Every Family Has Its Demons – Strange Is Relative – The legend bites back.
    Ο Μπαρνάμπας Κόλινς δεν είναι σαν όλους εμάς. Βέβαια, τώρα που το ξανασκέφτομαι, κανένας ήρωας ταινίας δεν είναι σαν όλους εμάς. Ο Μπαρνάμπας συγκεκριμένα  είναι ένα βαμπίρ που προδόθηκε, φυλακίστηκε για 200 ολόκληρα χρόνια σε ένα φέρετρο και τυχαία απελευθερώθηκε το 1972. Αφού συνήθησε τον υπέροχο νέο κόσμο μας, αναλαμβάνει την αρχηγία της οικογένειάς του, αποφασισμένος να εκδικηθεί αυτούς που τον πρόδωσαν. Από τις αγαπημένες μου ταινίες δε θα μπορούσε να λείπει έργο με πρωταγωνιστή τον πολυαγαπημένο Τζόνι Ντεπ και ακόμη καλύτερα που τον σκηνοθετεί ο σκοτεινός παραμυθάς Τιμ Μπάρτον.  Η ταινία έχει ένα αρνητικό όμως: πάσχει από ταυτότητα. Βασική πρόθεση του σκηνοθέτη φαίνεται πως είναι η κωμωδία, όμως υπάρχουν βίαιες σκηνές που θα ταίριαζαν περισσότερο σε ένα θρίλερ. Τα ενδιαφέροντα μηνύματα για τις οικογενειακές σχέσεις, τη δύναμη του χρήματος και την κοινωνία υπάρχουν και θα τα χαρακτήριζα επίκαιρα.
  8. Το κορίτσι με το τατουάζ (The Girl with the Dragon Tattoo)
    Taglines: Evil shall with evil be expelled – What is hidden in snow, comes forth in the thaw.
    Στη Σουηδία, ένας δημοσιογράφος που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στην καριέρα του, αναλαμβάνει την έρευνα για μια κοπέλα που εξαφανίστηκε πριν από 40 χρόνια, ανιψιά ενός πλούσιου ηλικιωμένου. Βοηθός του είναι μια διαφορετική από κάθε άποψη κοπέλα, η Λίζμπεθ Σαλάντερ, που είναι δεινή χάκερ και βεβαρυμένη με προσωπικά προβλήματα. Η διαφθορά της οικογένειας του ηλικιωμένου μεγιστάνα ξεπερνά κάθε όριο. Το κακό δεν μπορεί να γεννήσει παρά μόνο κακό και το καλό δεν μπορεί να υπάρξει σε μια τέτοια αρρωστημένη κατάσταση φαίνεται ότι μας λέει η ταινία και αγαπημένος σκηνοθέτης ο Ντέιβιντ Φίντσερ , κέρδισε το ενδιαφέρον μου από το πρώτο κιόλας πλάνο. Δείχνει όμως υπερβάλλοντα ζήλο στις βίαιες σκηνές. Μου έχουν πει ότι η σουηδική μεταφορά του βιβλίου στο σινεμά είναι καλύτερη αλλά ακόμη δεν την έχω δει.
  9. Drive
    Taglines: Some Heroes Are Real – There Are No Clean Getaways – Get in. Get out. Get away.
    Ένας λιγομίλητος κασκαντέρ αποφασίζει να βοηθήσει τη νεαρή γειτόνισσά του και το γιο της, ενώ ο άντρας της είναι στη φυλακή. Ο λόγος; Μα φυσικά την έχει ερωτευτεί. Η κατάσταση περιπλέκεται, όταν το αφεντικό του στο συνεργείο αυτοκινήτων που εργάζεται, οργανώνει αγώνες αυτοκινήτων με χρήματα που είχε κλέψει από τη μαφία και θέλει τον κασκαντέρ για οδηγό. Χαμηλόφωνη περιπέτεια και εξαιρετικές ερμηνείες από πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές.
  10. The artist
    Ένας μεγάλος αστέρας του βωβού κινηματογράφου δεν μπορεί να αποδεχτεί τις τεράστιες αλλαγές που επέφερε η έλευση του ομιλούντος κινηματογράφου. Η καριέρα του βουλιάζει, ενώ παρακολουθεί την άνοδο της Πέπι Μίλερ, μιας νεαρής ηθοποιού που στα πρώτα στάδια της καριέρας της είχε βοηθήσει ο ίδιος. Ομολογώ ότι ήμουν σκεπτική πόσο ενδιαφέρουσα θα ήταν μια βωβή ασπρόμαυρη ταινία την εποχή των εκπληκτικών ειδικών εφέ. Μόλις ξεκίνησε όμως, συνειδητοποίησα ότι θα είχα κάνει τεράστιο λάθος, αν την είχα προσπεράσει. Μοναδικά στοιχεία η αναπαράσταση εποχής, η σκηνοθεσία και οι ερμηνείες. Οι αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας, πώς επηρεάζουν τη ζωή μας, πώς πρέπει να δράσουμε για να μη μείνουμε πίσω και φυσικά η αγάπη, γιατρός των πάντων. Γοητευτικότατη και με υπέροχη κίνηση η πρωταγωνίστρια  Μπερενίς Μπεζό.
  11. Η γυναίκα με τα μαύρα (The Woman In Black)
    Taglines: Do you believe in ghosts? – What did they see?
    Ένας νεαρός δικηγόρος, που πρόσφατα έχει χάσει τη γυναίκα του, πηγαίνει σε ένα απομακρυσμένο χωριό για να διευθετήσει τις νομικές εκκρεμότητες για την πώληση ενός μεγάρου. Εκεί μαθαίνει ότι τους κατοίκους τρομοκρατεί η παρουσία μιας μαυροφορεμένης γυναίκας.
    Τη λίστα μου κλείνει ένα μεταφυσικό θρίλερ, μιας και είναι ένα από τα αγαπημένα μου είδη ταινιών και από τα πιο δύσκολα. Γιατί αυτή τη βρετανική ταινία; Γιατί διαθέτει ατμόσφαιρα, που τονίζει η πολύ καλή φωτογραφία και η αγωνία και ο τρόμος στους θεατές προκαλούνται από τη στάση του σώματος και το βλέμμα του ήρωά μας.  Μου άρεσε ο Ντάνιελ Ρέντκλιφ στην πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση μετά το Χάρι Πότερ. Δυστυχώς όμως, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής δε βοηθιούνται από το αδύναμο σενάριο, που είναι προβλέψιμο και φορτωμένο κλισέ (το καταμαρτυρούν και τα χωρίς έμπνευση τάγκλαϊνς).  Παρολαυτά, θα περάσετε καλά, αν σας αρέσει αυτό το είδος.
Advertisements

Οι σκέψεις σας

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s