5 λόγοι για να έχει μια διαφημιστική οργανωμένο τμήμα HR

Οι πιο απαισιόδοξοι δηλώνουν ότι η διαφήμιση στη χώρα μας έχει πεθάνει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Θεωρώ τη δήλωση υπερβολική. Άλλωστε, η διαφήμιση δε θα μπορούσε να εκλείψει πλήρως από τις σύγχρονες κοινωνίες. Πιστεύω ότι ο διαφημιστικός κλάδος βρίσκεται στη φάση της «επανεκκίνησης», όπως άλλωστε όλη η κοινωνία μας. Επαναπροσδιορίζονται πολλοί παράγοντες: οικονομικοί, μεθοδολογικοί, συνεργασιών και ανθρώπινοι.

Σε αυτό το πλαίσιο της επανεκκίνησης, ίσως θα ήταν σκόπιμο να ληφθεί σοβαρά υπόψη και το θέμα της διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού στις διαφημιστικές εταιρείες. Έτσι, όταν τεθεί και πάλι ο κλάδος σε πλήρη λειτουργία, θα μπορέσει να αξιοποιήσει το προσωπικό του. Το παρακάτω κείμενο το έγραψα, αφού είχα διαβάσει διεθνή αρθογραφία από επαγγελματίες τόσο της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού όσο και διαφημιστών με πολλά χρόνια εμπειρίας και οι οποίοι συμφωνούν ότι αποτελεί αδήριτη ανάγκη να αναπτυχθεί κι άλλο το HR στη διαφήμιση και όποιες εταιρείες δεν έχουν, να οργανώσουν οπωσδήποτε. Στο εξωτερικό, υπάρχουν τμήματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού στις μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες. Στη χώρα μας;

Πριν πιάσω την ηλεκτρονική γραφίδα για την αποτύπωση των σκέψεών μου, διερεύνησα τα sites 11 διαφημιστικών. Ελπίζοντας ότι οι ιστοσελίδες είναι ενημερωμένες, επιβεβαίωσα την υποψία μου: μόνο σε μία αναφερόταν θέση HR Executive (και μάλλον πρόκειται για κάποια θέση γραμματειακής υποστήριξης του λογιστηρίου). Συνεπώς, το επιστημονικό και οργανωμένο τμήμα HR δεν έχει θέσει στο διαφημιστικό χώρο.

Στις διαφημιστικές όμως πρέπει να συνυπάρξουν: οι accounts, οι «κακοί» που πιέζουν με προθεσμίες, για αλλαγές και έγκαιρες προσαρμογές. Οι δημιουργικοί, οι καλλιτέχνες που δεν μπορούν να υπακούσουν σε ένα τυπικό μοντέλο διοίκησης, χρήζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης, για να αποδίδουν τα μέγιστα και υποστηρίζουν ότι οι καλές ιδέες δεν τίκτονται στο πλαίσιο ενός ωραρίου. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνιέται ο παράγοντας διοίκηση, που ενδιαφέρεται για το κέρδος της επιχείρησης, για να μπορούν τα υπόλοιπα μέλη της εξίσωσης να συνεχίζουν τις αέναες κόντρες τους.

Ο διαφημιστικός κλάδος προσφέρει θέσεις εργασίας σε ένα μεγάλο αριθμό ατόμων, άμεσα και έμμεσα. Παραμένει όμως και ένα από τα πιο ανασφαλή εργασιακά περιβάλλοντα, ακόμη και πριν από την πολύφερνη και ποικιλοτρόπως ερμηνευόμενη κρίση.

Με κύρια χαρακτηριστικά τη δημιουργικότητα, την ελευθερία στους τρόπους έκφρασης (π.χ. σε μια διαφημιστική δεν ισχύει το ανιαρό και συντηρητικό dress-code, που επιβάλλει μια τράπεζα στους υπαλλήλους της) αλλά και την ανασφάλεια και τις πολλές ώρες εργασίας, η διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού μιας διαφημιστικής απαιτεί ιδιαίτερη οργάνωση και διατήρηση ισορροπιών. Μερικές προτάσεις, για να αντιμετωπιστούν τα βασικά θέματα:

Η αίσθηση του «ανήκειν» σε μια ομάδα: Ο όρος «ομάδα» δεν πρέπει να περιλαμβάνει μόνο τα άτομα, accounts και creative, που εργάζονται στα projects ενός πελάτη, αλλά το σύνολο των εργαζομένων της διαφημιστικής. Οι εργαζόμενοι δηλ. να έχουν σφαιρική εικόνα των λογαριασμών που χειρίζεται η εταιρεία.

Η διάχυση της πληροφορίας: Την αίσθηση ομαδικότητας ενισχύει  το μοίρασμα των πληροφοριών. Η διοίκηση μιας διαφημιστικής πρέπει να ενθαρρύνει την ενημέρωση και το μοίρασμα των πληροφοριών. Διαφορετικά, η ανεπίσημη πληροφόρηση (ή αλλιώς κουτσομπολιό) ισχυροποιείται. Έρευνα στις Η.Π.Α. έδειξε ότι η φημολογία περιορίζει την παραγωγικότητα κατά 50%. Ποιος θέλει κάτι τέτοιο;

Η ρουτίνα: Δημιουργικότητα και ανία δε συνυπάρχουν· το ένα εκτοπίζει το άλλο. Και η ρουτίνα μπορεί να καταβάλει τόσο τους accounts, όσο και τους creative. Οι accounts, επειδή έχουν την άμεση επαφή με τον πελάτη, χειρίζονται σταθερά τους ίδιους λογαριασμούς, καθώς  η διοίκηση φοβάται ότι θα διαταραχθεί η σχέση με το διαφημιζόμενο, αν του παρουσιάσουν μια καινούργια ομάδα για το λογαριασμό του. Από την άλλη, οι δημιουργικοί της διαφημιστικής μπορεί να εργάζονται για τον ίδιο διαφημιζόμενο μαζί με τους accounts και να μην τους παρουσιάζεται κάποια νέα πρόκληση, που θα τους κινητοποιήσει να σκεφτούν δημιουργικά και θα τους βγάλει από τη ρουτίνα της καθημερινότητας. Ένα πρόγραμμα rotation (accounts και δημιουργικοί να εναλλάσσονται στο χειρισμό διαφορετικών λογαριασμών), προσεκτικά σχεδιασμένου, θα έδινε νέα πνοή και κίνητρα στους εργαζομένους. Ίσως να ακούγεται τολμηρό, αλλά το επιστημονικό HR υποστηρίζει το rotation.

Η ανασφάλεια: Η πρακτική είναι μάλλον συνηθισμένη. Όταν ένας πελάτης μετακινεί το λογαριασμό του από μια διαφημιστική, απολύεται ολόκληρη η ομάδα που τον χειριζόταν. Οι εργαζόμενοι αισθάνονται πως όσο σωστά κι αν κάνουν τη δουλειά τους, θα διακοπεί η συνεργασία τους με τη διαφημιστική, μόλις ο διαφημιζόμενος αποταθεί σε άλλη εταιρεία. Για να ξεπεραστεί αυτός ο σκόπελος, που εμποδίζει την πλήρη κινητοποίηση των εργαζομένων, θα βοηθούσαν οι αξιολογήσεις του προσωπικού. H αξιολόγηση είναι ένα εργαλείο management που απαιτεί πολύ προσεκτικό σχεδιασμό και χειρισμό, για να επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Συμβάλει στη βελτίωση της απόδοσης, όταν διεξάγεται σωστά, και δημιουργεί αίσθηση δικαιοσύνης στο προσωπικό.

Η πολύωρη εργασία: οι άνθρωποι στις διαφημιστικές εργάζονται πολλές ώρες (κάποιες φορές, ακόμη και όλη τη νύχτα) και σαββατοκύριακα. Το “burnout” δεν αντιμετωπίζεται μόνο με καλές αμοιβές. Αν υποθέσουμε ότι κάποτε εφαρμοζόταν αυτή η μέθοδος, γιατί σίγουρα τώρα πια δεν ισχύει. Κάποιες μέρες άδειας πέραν του νόμιμου ορίου ίσως συνέβαλαν στην υποστήριξη του προσωπικού. Σίγουρα, η διοίκηση κάθε διαφημιστικής πρέπει να λάβει υπόψη της αυτόν τον παράγοντα. Αρκετοί νέοι άνθρωποι αποχωρούν από το διαφημιστικό κλάδο, προβληματιζόμενοι για τα ωράρια εργασίας. Ανάμεσά τους σίγουρα και κάποια «αστέρια» και η διαφήμιση είναι ένα πεδίο, που κατ’ εξοχήν χρειάζεται νέους ανθρώπους και φρέσκιες ιδέες.

Advertisements

One thought on “5 λόγοι για να έχει μια διαφημιστική οργανωμένο τμήμα HR

Οι σκέψεις σας

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s